De gerookte paling, zalm en makreel van Boschypaling is een begrip in Rijnsburg en omgeving terwijl het bedrijf toch nog maar zes jaar bestaat. Een jaar of twee geleden werd eigenaar Marco van den Bosch lid van de businessclub. Naar aanleiding hiervan stelden we hem zeven vragen.
Wat heb je met Rijnsburgse Boys?
Marco: “Ik ben al jarenlang supporter. De afgelopen jaren ging ik met mijn vader mee naar het sponsorhome wanneer Rijnsburg thuis speelde, maar toen mijn bedrijf groeide, werd het mogelijk om zelf sponsor te worden. In principe maak ik voor elke thuiswedstrijd tijd vrij. Na de wedstrijd doen we met een vaste club mensen lekker een biertje. Dat is altijd heel gezellig.”
Hoe zag je zaterdag eruit in coronatijd?
“De zaterdag vulde zich eigenlijk vanzelf in. Mijn vrouw werkt op zaterdag in onze winkel dus ik had nu meer tijd voor ons dochtertje. Maar inmiddels kijk ik wel weer voor honderd procent zeker uit naar het voetbal. Het zou wel fijn zijn als we weer een heel seizoen elke week naar Rijnsburgse Boys kunnen.”
Wat verwacht je van het nieuwe seizoen?
“Dat vind ik lastig om te zeggen. Maar we zien weer veel dezelfde gezichten in de spelersgroep, dus het elftal staat. En ook de trainer is een goeie vent. Een plek in de top drie zou toch moeten lukken.”
Welke wedstrijd van de afgelopen jaren is je het meest bijgebleven?
“De kampioenswedstrijd in 2006 in Lisse met de winnende treffer van Martijn Gootjes op het laatste moment. Met een groep jongens waren we op de fiets naar Lisse. Die wedstrijd was echt magisch.”
Hoe gaat het met de zaak?
“Behalve een winkel in de Rijnstraat in Katwijk aan den Rijn hebben we sinds anderhalf jaar een rokerij in ’t Heen, waar we paling, zalm en makreel roken voor de groothandel en de detailhandel. Op de Vinkenweg willen we een palingkwekerij en rokerij openen, inclusief verkoop aan particulieren. Het wachten is nog op een wijziging van het bestemmingsplan, dan kunnen we verder uitbreiden. De eerste viereneenhalf jaar deed ik de zaak alleen, sinds er een compagnon bij is gekomen, nu anderhalf jaar geleden, groeien we hard. Met de parttimers erbij hebben we nu zo’n twintig medewerkers in dienst.”
Levert het sponsorschap zakelijk gezien nog wat op?
“In het sponsorhome komen veel bloemenhandelaren. Dat is niet de doelgroep waar we ons in eerste instantie op richten, al is het wel mogelijk om bij ons relatiegeschenken te bestellen, bijvoorbeeld voor de kerstdagen. Als ik er op zakelijk gebied iets uithaal is dat mooi, maar ik ben in de eerste plaats sponsor om de club te steunen.”
Tot slot: zijn we nog iets vergeten?
“Na iedere thuiswedstrijd krijgt trainer Henk Wisman een bosschy paling van me.” Lachend: “Ja, ook als we verloren hebben, hoewel hij het dan eigenlijk niet verdiend heeft.”