Nico Glasbergen

Vrijwillig Verplicht op Vrijdag

Enige tijd geleden bedacht het bestuur dat het hoog tijd werd, om vrijwilligers/-sters in onze club wat meer bekend te maken. Sommigen lopen hier bijna dag en nacht en anderen ziet men nooit, terwijl die evenveel of zelfs nog meer werk doen. En die mensen moeten dus eens ‘uitgelicht’ worden. Wie kan dat nou beter dan Nico Glasbergen? En dus aan hem de eer om al die vrijwillige mensen aan een eigen verzonnen vragenvuur te onderwerpen. Vrijwillig verplicht op vrijdag!

De parels van onze club – deel 1
Het zijn de kurken waarop een club drijft. De steunpilaren, de mensen waar je altijd op kan rekenen. Belangeloos, toegewijd en gepassioneerd doen ze hun ‘werk’ bij de club waar ze van houden. Het zijn de vrijwilligers van een vereniging die ervoor zorgen dat een club kan blijven draaien en floreren. Reden genoeg om ze in het zonnetje te zetten. In deze nieuwe rubriek proberen we wat meer te weten te komen over de mensen die, in welke functie dan ook, zich actief inzetten voor Rijnsburgse Boys.

Bram van der Meij (53) en Laura van der Meij-Glasbergen (50) zijn niet alleen zwager en schoonzus van elkaar, maar ook de vaste uitbaters van de fanshop naast de buitenbar. Het duurde even voordat ze konden oplepelen hoe lang de fanshop in de huidige vorm bestaat, maar na wat onderzoek kwam de datum voor de dag: de fanshop is sinds augustus 2013, op de Open Dag toentertijd, te bezoeken.

Het begin
“We zijn eigenlijk begonnen door wat artikeltjes te slijten in combinatie met de kaartverkoop voor uitwedstrijden. Dick Blom kocht in de periode daarvoor al wat dingen, maar we hadden nog geen vast eigen plekje. Met de toenmalige penningmeester Krijn van der Spijk hadden we afgesproken dat het doel was om voor ongeveer 100 euro per wedstrijd te verkopen. Los nog van de feestdagen en andere speciale gelegenheden”, zegt Bram. “In het eerste jaar hadden we een omzet van rond de 2000 euro en dus aan onze opdracht voldaan. In het tweede jaar verdubbelden we de omzet en daardoor kregen we ruimere mogelijkheden om meer dingen te gaan verkopen. We kregen meer medewerking en het budget werd groter. We hadden als instelling: we willen dingen verkopen die we zelf ook zouden willen hebben, voor een normale prijs. De artikelen moesten prima van kwaliteit zijn en geen troep. En dus kregen we na een aantal seizoenen steeds meer ruimte om te doen wat we wilden, zonder grote voorraden in te kopen.”
Het topjaar was 2016, toen Feyenoord in juli op bezoek kwam en er o.a. een dijk sjaals verkocht werden. “Toen haalden we bijna 5000 euro aan omzet”, zegt Bram.

De uurtjes
“Het ligt er een beetje aan hoeveel tijd we eraan spenderen”, zeggen Laura en Bram. “Normaal gesproken zijn we op zaterdag present en natuurlijk de inkoop die we doen. Maar soms hebben we bestellingen en dan gaan we naar de Middelmors om het af te handelen. Laura is van de postpakketten,” lacht Bram. Tsja, netjes verpakken kan je het beste aan een vrouw overlaten. Bram doet hoofdzakelijk de inkoop, bij verschillende leveranciers. “We hebben één hoofdleverancier, waar we de koppeling op de website mee hebben. Daar kunnen we per stuk bestellen, dat is ideaal. Kussens en dekbedden bijvoorbeeld, kunnen we los bestellen. We hebben wel dingen op voorraad,
maar we proberen die voorraad niet te groot te laten worden.”

De voor- en nadelen
“In de wintertijd is het wel eens saai. Dan is het koud, is er weinig aanloop en zitten we wel eens vol in de wind”, zeggen Laura en Bram. “Als het mooier weer wordt is het een stuk prettiger. Wij vinden het al leuk als er iemand een praatje komt maken. Als het druk is op het plein; altijd leuk! En gelukkig doen we de laatste tijd ook de kaartverkoop vanuit de fanshop, zodat we voor de wedstrijd altijd wel wat te doen hebben.”

“Er is over gesproken om inpandig een fanshop te gaan bouwen als we over een aantal jaren een nieuw clubgebouw krijgen. Maar, dan zijn we weer minder zichtbaar misschien. Daar moeten we het nog over hebben.”

Verkoop aan buitenstaanders
Het is best verrassend om te horen dat er nog best wat wordt weggezet bij mensen die met een tegenstander mee komen, of verkocht wordt bij neutrale toeschouwers. “Voor de laatste competitiewedstrijd tegen HFC, in november, kwam er een gezelschap in het kader van een vader-zoon uitje. Een tiental studenten met hun vaders. Die namen een mooie partij sjaals en mutsen af. Zelfs supporters van de tegenpartij kopen wel eens wat.”

De populairste items
Het mag geen verrassing heten dat de Rijnsburgse Boys bal het meest verkochte item is. Het dekbedovertrek is een goede tweede, op de voet gevolgd door de mutsen en de sjaals. Het valt op dat mensen regelmatig wat kopen als ze dat bij een ander op een verjaardag hebben gezien. Of als er een prijsje is gevallen en iemand komt er mee thuis. Leuk detail is dat je op een item als het dekbedovertrek je naam kan laten zetten. “Wij proberen eigenlijk elk seizoen wel nieuwe artikelen aan het assortiment toe te voegen. Dit seizoen bijvoorbeeld de openers. Het is heel wisselend hoe het loopt. Grappig is dat zelfs babyrompers best aardig gingen. Eigenlijk is het ons 100% mee gevallen hoe alles ging, zelfs in de lockdownperiode verkochten we altijd wel wat”, zegt Bram.

Trouwe leden
Bram (31 jaar lid) en Laura (circa 10 jaar lid) hebben, net zoals wel meer vaste vrijwilligers, al meerdere dingen gedaan binnen de club. Bram heeft zelf gevoetbald, is keeperstrainer geweest en is begeleider van de dames geweest en zit bij het secretariaat. Laura heeft zelfs nog bij de ‘veterinnen’ gespeeld en was leidster bij het team van haar dochter. Kortom, vrijwilligers die overal inzetbaar zijn. Ze verdienen dus hun plaatsje in de spotlights. Laura geeft als uitsmijter aan dat ze best een mooier ‘hokje’ zouden willen. Die ambitie mag ze zeker uitspreken. Van de eerste verkoopruimte in het grote clubgebouw naar een hypermoderne fanshop. Dat zou een mooie ontwikkeling zijn. Dromen zijn er tenslotte om waargemaakt te worden. “En een afdakje boven onze huidige ruimte zou ook fijn zijn.”

“Oh ja”, zegt Bram. “We willen er graag iemand bij die ons ondersteunt. Als mensen interesse hebben: 1 x in de vier weken zou al mooi zijn. Ook om te helpen met de kaartverkoop.”

Laatste tip van een ervaringsdeskundige: de kussens zijn ook top. Een aanrader !